Slide
Slide

Gazdálkodásról

Bár ez egy olyan terület, amit rajtunk kívül álló események is ( pl.  központi normatív és céltámogatások, pályázati lehetőségek) nagymértékben befolyásolhatnak, emiatt itt csak olyan dolgokat említek, melyekre nagyobb befolyásunk lehet.

  • Összességében Kaposmérő gazdasági helyzete jó volt a rendszerváltás óta és az azt megelőző időszakban is. A legfontosabb és a kötelező feladatokat mindig sikerült teljesíteni. Minden ciklusban történtek kisebb – nagyobb fejlesztések is , de a nagyobb beruházások – értelemszerűen más önkormányzatokhoz hasonlóan –  elsősorban  az Uniós pályázati forrásoknak (2004 óta) és nem kis mértékben  a Képviselő-testületeknek, valamint  a  Hivatal munkatársainak is köszönhető.
  • Ugyanakkor hozzátartozik a teljes képhez az is, amit itt idézek, illetve szót ejtek róla.

„Egyensúly Intézet 2023-ban saját indexet dolgozott ki, amely önkormányzati ciklusokon átívelően teszi lehetővé a közösségek adottságainak és fejlődésének adatalapú értékelését, a települések, illetve a fővárosi kerületek egymáshoz viszonyított helyzetének nyomon követését.A településindex kidolgozását nagyban befolyásolta a nyilvánosan elérhető statisztikai adatok kínálata. Több mint kétezer változó közül válogattunk ki vagy állítottunk elő 53 olyan indikátort, amely képes megragadni egy-egy közösség fejlettségének, élhetőségének legfontosabb aspektusait. Az indikátorok kiválasztásakor az is fontos szempont volt, hogy a releváns adatok legalább két önkormányzati ciklus minden évére rendelkezésre álljanak. A településindex véglegesítésekor számos mértékadó indikátor legfrissebb adata 2021-ből származott, így ezt az évet jelöltük meg vizsgálatunk végső időpontjául. Az egyes mutatók eltérő jelentőségét szakértői súlyozással fejeztük ki , és az indikátorok 1-es, ⅔-os és ⅓-os súlyt kaphattak.” (lásd https://egyensulyintezet.hu )

Tehát az Egyensúly Intézet 2024-es jelentése alapján készült kimutatás szerint Kaposmérő településindexe a saját kategóriájában, azaz az 5000 fő alatti települések közül- melyek száma 2883 – a 281. helyen áll. Ez önmagában nem rossz ,ugyanakkor a 2014-2021 közötti fejlődési indexe 0,39 , ami viszont alacsony ,mert ez a 2883 település közül csupán a 2341.helyezést jelenti, azaz a fejlődés lassú ütemű volt a többi településhez viszonyítva. Úgy néz ki ,hogy Kaposmérő miközben lassan fejlődött ,a szomszédos települések fejlődési ütemétől jócskán lemaradt.(pl. Kaposfő a 1889. Bárdudvarnok 1817. Kaposújlak 1710., Kiskorpád 1529.helyezett lett a fejlődési ütem tekintetében ) Az persze igaz, hogy nem mindegy ,hogy mi a kiindulási szint amiről lehet fejlődni, de akkor azt is figyelembe kell venni, hogy  a jó helyezésünk (281.) az nem kizárólagosan csak az utóbbi két ciklus eredményeinek , hanem részint  az azt megelőző időszaknak is jócskán köszönhető.

  • A jövőt illetően nem gondolom, hogy sok nagyszabású beruházással lehetne számolni, de a Képviselő-testület távlati céljai között szerepelhet az inertlerakó előtti területen lakótelkek kialakítása (ez ügyben már történtek lépések), értékesítése , valamint a meglévő saját területek esetleges további hasznosítása (turisztikai szempontból itt is történt előrelépés), mely munkahelyeket teremthet, adóbevételt jelenthet.
  • Komoly feladat lesz a  Jones épület gazdaságos hasznosítása, mert különben egy igen rossz befektetésnek fog bizonyulni, ha sokáig marad a „ megváltó bérlő várása”. Én nem igazán bízom abban, hogy hamarosan sikerül  kereskedelmi tevékenységre „befogni”. Hosszabb távon el kell gondolkodni egy szociális (bentlakásos öregek ellátását biztosító) használati lehetőségen is, főképp ha pályázati lehetőségek is adódnának.
  • Véleményem szerint nincs megfelelő számú fizikai dolgozó a „kommunális brigádban„, akik a község területének folyamatos rendben tartásáról megfelelőképpen tudna gondoskodni (zömmel ezt közmunkásokkal nem lehet jól végezni). Tehát fel kell venni 1-2 helyi lakost („ezermestert”) állandó státuszra, akik sok mindent helyre tudnak hozni, javítani ,folyamatosan  tudnak dolgozni.
  • Nincs szükség polgármester számára fenntartott külön autóra egy ekkora faluban ! Eredetileg az eddig sem kizárólag polgármesteri  használatára lett beszerezve, de az lett belőle ! Nem lehet „egyszemélyes” az önkormányzat személyautója, többek által használandó hivatalos ügyek intézésére kell beállítani  (pl. körjegyzőség ügyeinek intézésére használhatja bármelyik hivatali dolgozó, a műszaki munkatárs „faluszemléhez”  veheti igénybe, stb.)
  • Nem kell a polgármesternek – főképp automatikusan – 13. havi bérként jutalmat adni, mert a helyi átlagjövedelemhez képest  tisztességes javadalmazása van.
  • A gazdálkodás finomhangolására  tehát szükség lesz, ami leginkább prioritási sorrend változást eredményezhet.
  • Az engem támogató képviselő-jelöltek álláspontjával egyetértve , helyi adók emelésére csak akkor kerülhet sor, ha már nincs min takarékoskodni,  jelenleg nem látjuk indokoltnak semmilyen adó emelését vagy új adónem bevezetését.